Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Friday, January 1, 2010

Pengakhiran Hayat Tanah wakaf Tok Pelam

Terletak di kawasan strategik di Kuala Terengganu, Tanah Wakaf Tok Pelam merupakan satu kawasan hartanah strategik yang menjadi tumpuan ramai penduduk dalam proses urbanisasi di Bandaraya Kuala Terengganu. Kawasan ini juga lebih dikenali sebagai Kampung Ladang Tok Pelam ini menempatkan maqam Tok Pelam dan kubur-kubur penduduk asli di Kuala Terengganu selain tanah perkuburan Syeikh Ibrahim. Malahan, Kampung Ladang Tok Pelam telah wujud sejak zaman berzaman dan melebihi dari permulaan hayat Bandaraya Kuala Terengganu sendiri sama seperti kampung tradisi yang lain.


Walaupun perkampungan ini kelihatan seperti setinggan bagi sesetengah pihak, sebenarnya terdapat banyak rumah-rumah tradisi yang telah terbina sejak ratusan tahun dahulu, satu warisan dan sejarah dan satu identiti kita, identiti Melayu Terengganu. Malahan, tidaklah keterlaluan jika Kampung Ladang Tok Pelam menjadi saksi perubahan Kuala Terengganu dan menyumbang kepada perkembangan Bandaraya Kuala Terengganu.

Kini, semua warisan itu akan lenyap selamanya. Projek telah diluluskan dan proses bancian untuk pengambilan tanah telah dilaksanakan walaupun sebahagian besar kampung itu terletak di atas tanah wakaf iaitu tanah umat Islam yang mana telah jelas diterangkan sejak zaman berzaman iaitu tanah wakaf tidak boleh disentuh, milik umat islam dan tidak dibenarkan membina bangunan kekal di atas tanah wakaf. Namun, apa yang dikhabarkan bahawa projek pangsapuri akan menggantikan Kampung Ladang Tok Pelam.

Jika, Kampung Cina / Jalan Bandar boleh digazetkan sebagai warisan dan tiada kemusnahan berlaku, mengapa itu tidak dilaksanakan di Kampung Ladang Tok Pelam? Adakah persatuan sejarah dan warisan Terengganu terlepas pandang atau sekadar membutakan mata dan hati? Alangkah sayangnya jika ia terus musnah ditelan arus pembangunan yang membabi buta ini. Walau buruk manapun kampung ini bagi pandangan sesetengah pihak, itulah kampung dan suasana yang sama yang didiami oleh nenek moyang kita dan sesetengah dari kita membesar dengan suasana ini. Dan, satu lagi pusat komuniti Melayu Terengganu akan musnah jika kampung ini musnah.


Kita tidak berdaya melakukan apa-apa jika ini terus berlaku. Cuma, sematkan di dalam hati dan minda, suatu ketika dahulu, bangsa kita pernah memiliki tanah itu, Tanah Tok Pelam. Bersaksilah mereka di sana, di hadapan Tuan Guru Tok Pelam, di mana mereka telah memutuskan wasiat dan khazanah Tok Pelam yang berharga ini. Dan, warisan kita hanya dalam bentuk replika, tersadai di sudut muzium tanpa bernyawa kerana warisan yang benar-benar hidup telah dibunuh oleh mereka yang buta mata dan hati tentang warisan tersebut. Puaslah hati mereka, sekurang-kurangnya di dunia....

7 comments:

wandin said...

Syahdu bro....aku membesar kat kampung ni...duk tgk ayah aku buat tembaga...

A3manul Na3m | ايمان النعيم said...

ni kmpung ayah aku.... skang ni atuk aku dh ready nk pindah dh....

Unknown said...

ni kampung aku, sedih tengok bila dah jadi padang jarak padang tekukur.
:((

sajida razak said...

abih ah warisan terengganu....sume ye g ambik.....=(

Wan said...
This comment has been removed by the author.
A3manul Na3m | ايمان النعيم said...

umoh tok ambe duk dekat2 tu gop... tu ambe ambik gambo eh aritu

rpix said...

sape kenal keturunan tok pelam yg ori.. yg ada salasilah smpai ke tok pelam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...