Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Friday, December 11, 2009

Adab Mendidik Kanak-kanak

Pada zaman sekarang ini, telah banyak perkara yang jelik berlaku di dalam masyarakat Melayu di Tanah Melayu ini. Bermula dengan buang anak sehinggalah kepada mendera anak, semuanya sudah mempunyai juaranya tersendiri, seolah-olah ianya adalah satu pertandingan yang perlu dilaksanakan dalam masyarakat. Namun, kita juga begitu mudah melepaskan perhatian kita kepada adab-adab mendidik anak.
Tidaklah dinafikan, kita sering mendengar ungkapan bahawa anak itu umpama kain putih, dan ibu bapalah yang mencorakkannya. Memang ungkapan itu ada kebenarannya tetapi ada sesuatu perkara asas yang perlu bagi mereka yang ingin mempunyai sifat keibu bapaan yang sering diabaikan iaitu keihklasan.
Pemberi ilham dari rasa kasih dan sayang, Eric Aiman Bin Eddy. Sumber istilah "a3manulna3m"
Keikhlasan itu tidaklah disimpan dan dipahat di dalam hati tetapi hendaklah dizahirkan melalui ungkapan kata. Kadangkala ada yang bertanya bagaimana untuk menzahirkan keihklasan itu dan jawapannya adalah melalui adab dan budi bahasa yang baik. Gunakanlah ungkapan yang baik dalam menjaga anak dan menasihati malahan juga ketika memarahinya. Sesungguhnya kata-kata ibu bapa itu adalah doa kepada anak mereka. Kadangkala ada ibu bapa berfikir mengapa anak-anak mereka boleh menderhakai mereka walaupun cara didikan yang cemerlang telah dipamerkan dalam usaha membesarkan mereka. Mereka boleh meneliti melalui perkataan mereka sama ada mereka ada terlepas cakap ketika marah ataupun berkecil hati dengan karenah anak mereka.
Oleh itu, berbahasalah dengan anak dengan penuh hikmah kerana anak akan mengukur tahap keikhlasan ibu bapa melalui lafaz kata mereka. Didiklah dengan cara yang terbaik dan berserahlah kepada Allah SWT.
Wallahualam Bissawab

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...