Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Wednesday, December 2, 2009

MELETAKKAN KEMARAHAN BUKAN PADA HAKNYA


Kadangkala, kita terfikir, mengapa sesetengah orang mempunyai sesuatu yang boleh membangkitkan kemarahannya sedangkan ianya tidak menjadi perkara yang sensitif bagi orang lain. Kadangkala, perkara yang dibangkitkan juga bukan perkara yang menjadi hak istimewa orang lain.
Hamba mengalami masalah seperti ini, kadangkala perkara itu ‘terbangkit’ tanpa sengaja disebabkan kepetahan mulut ini, namun menjadi sumbu kemarahan bagi pihak tertentu. Tanpa diduga, untaian demi untaian kata yang ‘terhambur’ dari pihak tertentu menjadi punca kemarahan hamba.
Sumbu kemarahan hamba tersambar api kerana bagi akal dan hati waras hamba, pihak terbabit meletakkan kemarahannya bukan pada haknya, kerana pihak terbabit menerima ‘minyak tanah’ dari pihak lain yang memang secara sukarela ingin mencari keseronokan sementara dengan mengetawakan gelagat manusia yang dicerca tetapi yang dimarahinya hamba kerana tersilap menyusun kata tanpa berniat jahat.
Namun, pihak terbabit tetap ingin menyebelahi pihak yang menyalakan api kemarahannya. Mengapa? Wallahu alam, mungkin fitrah semulajadi mereka sedemikian. Namun, api kemarahan hamba yang tiba-tiba ternyala ini mungkin sukar untuk dipadam kerana bagi hamba, banyak perkara tiba-tiba mencurah masuk.
Hamba sedang menghadapi dilema antara saudara-saudara yang ingin menuntut hak ke atas objek fizikal yang ditinggalkan oleh mereka yang sudah menghadap Ilahi. Kerana inilah, hamba telah memohon cuti selama seminggu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Ditambah pula dengan masalah rohani yang dihadapi oleh sebilangan saudara-saudara hamba yang lain sehinggakan melibatkan hamba dalam usaha menolak dan menghalang gangguan spiritual yang melanda mereka sedangkan pada masa yang sama mereka juga menolak sebarang cadangan dari pihak hamba.
Hamba sedang penuh masalah sehinggakan untuk bangkit dari tempat berehat untuk menghadapi masalah tersebut terasa malas. Ingin menyambung mimpi walaupun untuk masa yang tak pasti. Buat masa kini, hamba telah menutup talian untuk sesiapa yang mahu menghubungi hamba. Mungkin ini akan mengundang masalah tetapi biarlah masalah itu datang kemudian kerana hamba ini menghadapi beberapa gugusan masalah besar.
Mungkin hamba akan memutuskan beberapa hubungan dengan sahabat-sahabat hamba kerana hamba sudah hilang pertimbangan dan bimbang akan menzalimi mereka pula.
Wallahu Alam Bissawab

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...