Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Wednesday, February 3, 2010

Ba' Yor, Cicit Tok Limbong

(Ba' Yor. Sumber:: Majalah Khazanah Hikmah)


Nama penuh beliau adalah Muhamad Ghazali Bin Abdullah. Dikenali sebagai Ba' Yor, merupakan cicit kepada Tok Limbong. Lahir pada 30 Mac 1953. Beliau merupakan anak sulung daripada 7 beradik hasil perkahwinan Che Lah dengan ibu beliau Mek @ Maznah Binti Abdul Rahman.

Beliau berkahwin dengan Che Wan Sabariah Binti Che Wan Long dan dikurniakan 9 orang anak, 3 orang lelaki dan 6 orang perempuan. Beliau merupakan Imam Burdah Terengganu pada masa kini. Anak-anak beliau adalah Nurul Fatihah, Nurul Farhana, Muzahara Al-Ahmadi, Maisarah, Muhamad Zhafir, Fatimah Zakirah (meninggal dunia pada umur 7 bulan), Abdullah Dahlawi dan Fatimah Mardhiah.

Selain memimpin Burdah di Pulau Bahagia pada pagi Jumaat dan Ratib Haddad malam sebelumnya di surau ayah beliau di Pulau Musang, beliau juga mewarisi ilmu perubatan dan membuat ubatan tradisional, mengesan penyakit melalui nadi dan ilmu persilatan yang diwarisi dari ayah beliau.

Wallahu Alam......


*Makluman:: Info yang dipaparkan diambil dari majalah terbitan Khazanah Hikmah, terbitan Khazanah Ilmu Darul Iman, keluaran Febuari 2006, Keluaran Kedua.

10 comments:

Unknown said...

pernah bace majalah ni..ade kat rmh.hehe...
so, sure its correct..
cume name adk sy je slh eja, mudzhara.hehe...
erm, maybe pasni ley cite psl seni burdah..asal usul n camne sampai kat trg...juz bg idea..thanx neway ;)

A3manul Na3m | ايمان النعيم said...

OK2, nnti kte cari ek?? baru ni ada beli buku burdah serta maksudnya~~ sungguh menenangkan hati~ sblm ni xtau pun awk anak ba'yor, cuma bila belek balik buku tu, jumpa nama awk.... he3!!~~

khalida said...

khalida kata buku keluaran awak nie sgt bagus.... marvellous2!!!

SAMSURI said...

salam/tuan saya pernah jumpa..tak silap saya/di kemaman ada masjid dikg.limbong dikenali masjid abdul rahman limbog/boleh tuan cerita apa hubung kait tokki dengan masjid tersebut...sejarah..

SAMSURI said...

Pada:Isnin /12hb'Ogos 2019bersamaan dengan 11zulhijjah/1440H dlm jam 9pagi /saya ada berjumpa dengan seorang penjaga Kubur Maqam Tokku Paloh(namanya :sayid Nordin /us.Wan Ganti panggil ku din.katanya:hj.abdul rahman limbong anak murid kesayangan tokku paloh.sehinnga kan anak tok ku paloh di bela oleh hj.abdul rahman//sayid apa lupa nama??/kemudian anak hj.abdul rahman limbong dibela oleh tokku paloh..

SAMSURI said...

saya juga ada cerita syahadah tokku paloh dan sayid nordin beritahu pula tentang dibelakang bukit(tempat makam toku paloh/ada sebuah surau nama:surau tokku paloh dan ada telaga lama tok ku paloh(telaga 1 /bersaiz besar/dan telaga yg.ada sekarang di masjid tok ku paloh (telaga ke2) saiznya sama dengan telaga dirumah arwah ayah saya di pulau rusa...

SAMSURI said...

kemudian saya berbual agak lama juga dengan sayid nordin kebetulan pula ada seorang pakcik dari Dungun (berumur dlmlinkungan 80tahun lebih bersama anak menantu mengiringi setelah beliau selesai bertahlil didalam makam toku paloh..pakcik tersebut bersama anak perempuan dan isterinya serta menantunya sempat berbual dengan saya dan sayid nordin..selepas itu pakcik tersebut diiringi untuk pulang..taklama selepas itu sayid nordin mempelawa saya masuk ke makam tokku paloh..

SAMSURI said...

saya menceritakan kepada sayid nordin berkenaan dengan hj abdul rahman limbong dan isteri hj abdul rahman limbong (isteri hj.abdul rahman limbong tok sedara saya dan beliau bertanya tentang anak hj.abdul rahman limbong dipanggil (ayah teh man)anaknya nama:hamid.sayid nordin mengenali keduanya..

SAMSURI said...

sayid nordin menceritakan makam tok ku paloh /kubur-kubur dan sekitarnya..masih berdaftar atas nama:toku ku paloh..

SAMSURI said...

dibawah lembah (bawah 1 bukit)terdapat kubur cikgu hashim dan kubur tok guru ngaji saya,hj yahya (ayah teh ye)/ustaz hj salleh(abang ustaz ishak/imam masjid durian burung(arwah)...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...