Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Monday, February 15, 2010

Mengabang, bentuk mukabumi unik Terengganu

Masyarakat Terengganu sudah maklum tentang kewujudan tempat yang bermula dengan 'mengabang' seperti nama Mengabang Telipot, Mengabang Lekor, Mengabang Tengah, Ladang Mengabang dan juga Mengabang Telong. Banyak istilah kampung dan tempat yang bermula dengan istilah ini.

Namun ramaikah antara kita yang mengetahui apa makna mengabang itu? Hamba telah ditanya dengan soalan ini dengan sahabat hamba sehingga menyebabkan hamba tergerak hati untuk bertemu dengan masyarakat asli Terengganu untuk bertanyakan hal berkenaan.



Mengikut beberapa sumber, mengabang merujuk kepada kawasan di mana letaknya tanah di antara sungai dan laut yang mengalir selari antara satu sama lain. Kawasan ini merujuk kepada hilir sungai di mana sungai berkenaan mengalir selari dengan gigi pantai sebelum bertemu di muka kuala. Bentuk muka bumi berkenaan agak biasa dilihat di negeri Terengganu di mana terdapat beberapa sungai yang mempunyai ciri-ciri berkenaan.


Jadi, itulah mengabang, istilah yang mewarnai masyarakat Darul Iman...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...