Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Wednesday, February 3, 2010

Kisah Che Lah, Cucu Tok Limbong

Nama penuh beliau adalah Abdullah Bin Mohd Salleh. Beliau juga digelar dengan nama Che Lah Keramat. Dilahirkan pada 26 Disember 1924 di Kuala Terengganu dan meninggal dunia pada 10 Julai 2003.

Antara kelebihan beliau yang dikurniakan oleh Allah SWT adalah kadang-kadang apa yang disebut beliau akan berlaku. Pernah berlaku ada orang yang menghina beliau seperti anjing yang menyalak. Tiba-tiba orang itu merangkak dan menyalak seperti anjing. Pernah juga ada orang yang mencucuk mata lembu Che Lah. Setelah berita berkenaan sampai ke telinga beliau, beliau berkata "cucuk mata dia baru tau...". Tidak lama kemudian, semasa orang berkenaan menebas pokok, matanya tercucuk ranting kayu dan dia menjadi buta.

Che Lah juga handal membuat ubat akar kayu dan minyak ubat untuk pelbagai jenis penyakit. Beliau juga mahir mengesan penyakit melalui nadi, mahir dalam persilatan dan bisa tangan.

Beliau menerima amalan Burdah (iaitu syair memuji Rasulullah SAW) secara rohani daripada Tok Limbong (Haji Abdul Rahman Limbong) melalui mimpi, ketika tidur di dalam surau Tok Limbong di Kg Jenguk Tong, Beladau Kolam, K.Terengganu.

Wallahu Alam....

*Makluman:: Info yang dipaparkan diambil dari majalah terbitan Khazanah Hikmah, terbitan Khazanah Ilmu Darul Iman, keluaran Febuari 2006, Keluaran Kedua.

1 comment:

Anonymous said...

salam..
sy dari kelantan..ank murid kpd anak murid che lah (pok su Hussin b Awang)..di sini kami panggil beliau dgn nama Ayah Ngoh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...