Salam sejahtera kepadamu wahai Nabi Muhammad dan juga rahmat serta berkat-Nya, Salam sejahtera kepada kami dan sekalian hamba Allah yang soleh

Kempen Sosial A3manulna3m

Kempen Sosial A3manulna3m

Sunday, January 23, 2011

Surah Pendek Dan Khasiatnya

Muqaddimah

Setiap warga Muslim sememangnya arif mengenai doa dan kepentingannya. Doa juga merupakan satu wadah pengaduan kita kepada pencipta, Allah SWT. Doa juga adalah satu dialog tulus dari hati, merendah diri serta satu fitrah manusia sebagai makhluk ciptaan-Nya. Doa juga merupakan satu senjata bagi diri supaya dapat menghindarkan musibah atau supaya dapat melalui dugaan dengan hati yang tenang dan redha terhadap kehendak dan takdir Allah Taala.

Firman Allah Taala:


Surah Ad-Dhuha

Surah Ad-Dhuha merupakan surah yang ke 93 diturunkan di Makkah, terletak di juzuk ke 30, berisi 11 ayat. Khasiat dan kegunaan surah ini adalah seperti berikut:
  • Barang siapa mewiridkan membaca surah ini setiap kali terbit matahari 7 kali dan hendak terbenam matahari 7 kali, maka Insya Allah dengan kehendak Allah Taala diselamatkan dari kehilangan dan kecurian atau membendung dari kejadian anak atau hamba sahaya melarikan diri.


Surah Al-Insyirah
(Alam Nasyrah)

Surah Al-Insyirah adalah surah ke 94, diturunkan di Makkah yang berisi 8 ayat. Khasiat dan kegunaan surah ini adalah:
  • Barang siapa mewiridkan tiap-tiap selesai solat fardhu surah ini, Insya Allah ia tiada mengalami kesulitan hidup dalam soal rezeki.
  • Menurut As-Syeikh Ahmad Asy-Shaawy : Barang siapa mewiridkan membaca surah ini 10 kali tiap-tiap kali selesai solat fardhu, maka Allah Taala memudahkan urusannya dan memudahkan rezekinya.



Wallahu Alam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...